لوله کاروگیت چیست؟
نوشته شده توسط : نگین

لوله کاروگیت چیست؟

لوله کاروگیت (Corrugated pipe) یک نوع لوله پلیمری و خرطومی شکل است که سطح آن توسط برجستگی ها و شیارهایی احاطه شده است و اغلب در مکانهایی که نیاز به انعطاف پذیری، استحکام و دوام فوق العاده بالایی داشته باشند به کار برده می شود. بیشترین استفاده لوله کاروگیت برای کاربردهای مانند شبکه فاضلاب شهری، شبکه های آبرسانی در روستاها، حمل آب راه ها، کالورتها برای حمل سیلاب و زهکشی می باشد و مهمترین و اصلی ترین وظیفه لوله های کاروگیت، جمع آوری و انتقال سیالات فاضلابی، اسیدی، بازی، پسابهای صنعتی است. ساختار فیزیکی لوله کاروگیت به صورت دوجداره می باشد.

جداره خارجی، به صورت فنری راه راه و به رنگ سیاه است. سطح خارجی لوله کاروگیت به جهت افزایش مقاومت و استحکام در مقابل جریان ها و فشارهای وارد شده از طرف خاک های بالا سری و تحمل بار های زنده و مرده وارد شده از سطح زمین به صورت ردیف ها، شیارها و خطوط موازی (مارپیچی یا موج دار) ساخته می شود. در واقع داخل لوله ها سیالات جریان دارند و فشار بار داخلی در لوله کاروگیت وجود ندارد و سطح بیرونی است که تمامی فشار ها بر آن وارد می شود.

جداره داخلی لوله کاروگیت کاملا صاف و صیقلی و به رنگ زرد یا آبی می باشد. ممکن است از جنس پلی اتیلن سنگین (H.D.PE) و یا فولاد باشد. دلیل استفاده از رنگ آبی و یا زرد در جداره داخلی مربوط به ویدیو گرافی است و کارفرما به وسیله ویدیو گرافی می تواند لوله ها را ردیابی نماید. لوله های کاروگیت در سایز های 110 میلیمتر تا 4000 میلینتر ساخته می شوند.

لوله کاروگیت


جنس لوله کاروگیت می تواند از آهن، فولاد، پلی وینیل کلراید (PVC) یا پلی اتیلن با چگالی بالا (HDPE) یا PVC طراحی و ساخته می شود، ولی در میان آنها پلی اتیلن به دلیل مقاومت و مزایای بسیار بالا، بیشترین تولیدات لوله گاروگیت را به خود اختصاص داده است. لوله کاروگیت را می توان به صورت روکش دار و همچنین آستردار تولید کرد به طور مثال لوله های کاروگیت PVC دارای پوششی از جنس الیاف می باشند .

همانطور که ذکر شد بیشترین تولید و فروش را پلی اتیلن به خود اختصاص داده است و لوله های کاروگیت پلی اتیلنی برای کاربردهایی مانند انتقال آب و فاضلاب و زهکشی ، انتقال فاضلاب صنعتی و عفونی ، آب های جاری، حتی مسیر کابل ها و سیم ها ، ساخت پل ها و اخیرا بصورت محافظ ی برای شیرآلات به کار می‌رود. در لوله های کاروگیت مهمترین فاکتورها انعطاف پذیری، دوام و استحکام، قیمت مناسب و همچنین سبکی و حمل راحت برتری های بسیار مهمی می باشند. به دلیل عدم امکان نشت ، فاسد شدن و مقاومت بسیار بالا در برابر حرکت خاک و فشار بالا این لوله ها حدود نیم قرن است که بکار برده می شوند.

پایپ صنعت خاورمیانه دارای یکی از بزرگترین کارخانه ها و خط تولید انواع لوله های کاروگیت است که به صورت 24 ساعته در حال تولید این لوله ها می باشد.

اگر قصد مشاوره و راهنمایی در خصوص خرید لوله کاروگیت یا استعلام قیمت انواع لوله های کاروگیت با شرایط ویژه را دارید می توانید از طریق صفحه ارتباط با ما در تماس باشید یا می توانید با شماره تلفن 09129546702 تماس بگیرید.

استاندارد جهانی مقاومت مکانیکی لوله کاروگیت


یکی از مهمترین فاکتورها در ساخت لوله کارو گیت مقاومت مکانیکی یا Ring Stiffness می باشد. مقاومت مکانیکی بر واحد کیلونیوتون بر متر مربع می باشد و استاندارد جهانی مقاومت مکانیکی لوله کاروگیت عددی مابین 16 الی 31.5 کیلونیوتن مربع است. ولی در ایران استاندارد مقاومت مکانیکی برای لوله کاروگیت فقط 31.5 می باشد و هیچ لوله ای به جز 31.5 به هیچ وجه تایید نخواهد شد. پس به خاطر داشته باشید که در ایران لوله کاروگیت استاندارد لوله ای است که مقاومت مکانیکی آن 31.5 کیلونیوتن بر متر مربع باشد.

لایه داخلی لوله کاروگیت تولید شده توسط پایپ صنعت دارای ضخامت کاملا استاندارد می باشد و برای شستشوی این لوله ها، امکان استفاده از سیستم شستشوی تحت فشار یا Water Jet امکان پذیر می باشد. بخش داخلی لوله ها کاملا صاف و صیقلی و به رنگ زرد می باشد.

مشخصات فنی و استاندارد های لوله کاروگیت پایپ صنعت

 

  • لوله های تولید شده شرکت پایپ صنعت خاورمیانه دارای تمامی تاییدیه ها و استاندارد های لازم برای استفاده در شبکه های جمع آوری و منتقل کردن فاضلاب می باشند. استاندارد های تولید لوله های کاروگیت به صورت کلی مربوط به حداقل مقاومت حلقوی، نوع و کیفیت اتصالات مورد نیاز و کیفیت ساخت جداره داخلی و خارجی می باشد. در ادامه به مهمترین استاندارد های لازم خواهیم پرداخت.
  • استاندارد 3-9116 ، یکی از مهمترین استاندارد هایی است که تمامی شرکت های تولید کننده لوله های PE با دیواره ساختمندو سطح خارجی غیر صاف الزاما باید داشته باشند. این استاندارد به توان تولید کارخانه اشاره دارد و به قطرهای بیشتر از 1400 متر اشاره دارد که باید حتما تحت نظارت اداره استاندارد ایران قرار داشته باشند.
  • استاندارد DIN 16961 2 مربوط به کنترل ابعاد و مقاومت حلقوی لوله کاروگیت است و لوله گاروگیت پایپ صنعت خاورمیانه با این استاندارد کاملا مطابق می باشد.
  • بر اساس استاندارد DIN 16961 2 حداقل مقاومت حلقوی لوله کاروگیت برابر است با SR24= 31.5 KN/M2 می باشد و لوله های پلی اتیلن دوجداره پایپ صنعت بر اساس حداقل این استاندارد تولید می شوند.
  • از دیگر استاندارد های مهم در تولید لوله کارگیت استاندارد های مربوط به کیفیت و نوع این لوله می باشند. که عبارتند از استانداردهای DIN 16961 2 ، KN/M2 ، ASTM 849 .
  • یکی از ویژگی های فنی مهم در ساخت لوله کاروگیت مربوط به جداره های داخلی و خارجی است که باید کاملا صاف، صیقلی و تمیز باشند و همچنین به هیچ عنوان شیار، سوراخ، تاول و هرگونه ناهمگونی نباید در آنها وجود داشته باشد.
  • ضخامت لایه داخلی لوله کاروگیت باید کاملا استاندارد باشد و بتوان از سیستم تحت فشار شسشتشوی لوله برای شستشوی آن استفاده کرد.
  • لوله های تولید شده شرکت پایپ صنعت باتوجه به نوع سطح، فشار و خاک در سه دسته بندی 16، 31.5، 64 کیلو نیوتنی قرار دارند.
  • سایزبندی لوله کاروگیت پایپ صنعت دارای تنوع بالا در سایز 110 الی 3500میلیمتر است. سایز بندی لوله های پایپ صنعت بر اساس سه استاندارد ISR 9116 ، EN 13476 ، DIN16961 طراحی و تولید می شوند.
  • برای چگالی مواد اولیه بر اساس استاندارد ISIRI7175- 5 ساخته می شود و از استاندارد ISIRI9116 پیروی می شود.
  • برای تعیید شاخص جریان مذاب مواد اولیه از استاندارد ISIRI 16980 و از استاندارد ISIRI 9116 پیروی می شود.
  • مقاومت حلقوی بلند مدت برای تعیین طول عمر لوله در برابر فشار وارده خارجی بر روی آن می باشد و بر اساس استاندارد ISIRI 9116 و DIN 16961 می باشد.
  • مقاومت حلقوی کوتاه مدت مشخص کننده مقاومت حلقوی لوله ها در برابر فشار های وارده خارجی می باشد. و برای اندازه گیری مقاومت حلقوی کوتاه مدت از استاندارد ISIRI 9116 و ISO 9969 پیروی میشو.
  • برای اندازه گیری انعطاف پذیری لوله ها از استاندارد های ISIRI9116 و EN1446 پیروی می شود.
  • برای سیاه کردن لوله ها برای پایداری و مقاومت در برابر اشعه فرابنفش دوده به متریال لوله ها اضافه می شودو برای اندازه گیری میزان دوده مورد نیاز از استاندارد های ISIRI 9116 و ISIRI17175-2 پیروی می شود.
  • پراکنش دوده از ویژگی های مهم دیگر است که در صافی سطح لوله بسیار موثر است و برای تعیین پراکنش دوده از استاندارد ISIRI9116 و ISIRI7175-6 پیروی می شود.
  • برای تعیین مقاومت لوله کاروگیت در مقابل ضربه از استاندارد ISIRI9116 و EN744 پیروی می شود.
  • ویژگی بسیار مهم دیگر نرخ بازگشت حرارتی است که برای تعیین میزان آسیبی است که به لوله در حرارت مشخصی وارد می شود. برای نعیین مقدار مجاز این ویژگی از استاندارد ISIR9116 و ISIRI71753 پیروی می شود.
  • حداقل استحکام کششی لوله توسط فاکتوری به نام کشش خطی جوش لوله تعیین می شود و برای تعیین حداقل کشش خطی جوش لوله از استانداردهای ISIRI9116 و EN1979 پیروی می شود.
  • برای شکل ظاهری لوله ها از استاندارد ISIRI 9116 پیروی می شود.
  • نشانه گذاری فیلدی برای تعیین ابعاد لوله ، قطر داخلی لوله، ضخامت جداره داخلی، ارتفاع پروفیل تولید شده می باشد و برای نشانه گذاری کردن لوله ها از استاندارد ISIRI9116 پیروی می شود.




:: برچسب‌ها: لوله کاروگیت ,
:: بازدید از این مطلب : 23542
|
امتیاز مطلب : 10
|
تعداد امتیازدهندگان : 2
|
مجموع امتیاز : 2
تاریخ انتشار : دو شنبه 13 تير 1401 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: